domingo, noviembre 26, 2006

Trifuerza de nuevo; juegos emocionales

Una de las ventajas del Zelda: Ocarina Of Time es que es "children-friendly". Bueno, más o menos:


Mírenlos, divirtiéndose con Zelda, qué tiernos. *mffffff*

***

Cualquier medio de expresión puede servir para comunicar ideas, así que no es de extrañar que los medios impresos -debido a su portabilidad- son excelentes para este cometido. En general es más sencillo que la gente comprenda más una idea compleja si se lo escribes que si nomás se lo dices, pero menos que si se lo dices y todavía le pones dibujitos, explicaciones y cosas así.

Los videojuegos, por su naturaleza visual, muchas veces no pasan de tener un impacto emocional comparable a una película. Sin embargo, éste no ha sido siempre el caso.

Hace muuuuchos años, cuando las computadoras no podían hacer mucho en el terreno gráfico, abundaban cosas conocidas como "text adventure games". Estas cosas tenían en común que interactuabas con el mundo del juego escribiendo comandos, y el juego te iba escribiendo lo que veías en dicho mundo. Por esto, el impacto emocional potencial de estos videjuegos sería comparable al de una novela (aquí -claro- depende de los escritores de las historias).

Un ejemplo que ilustra esta situación es Planetfall, un videojuego cuya historia es -más o menos- sobrevivir a un accidente que hubo en tu nave, para después sobrevivir en un planeta en el que cayó tu cápsula de escape, para después...

Total que, a pesar de la simpleza de la trama vista como un todo, tiene momentos que me parecen muy emotivos. Como el siguiente:

"Looks dangerous in there," says Floyd. "I don't think you should go inside." He peers in again. "We'll need card there to fix computer. Hmmm... I know! Floyd will get card. Robots are tough. Nothing can hurt robots. You open the door, then Floyd will rush in. Then you close door. When Floyd knocks, open door again. Okay? Go!" Floyd's voice trembles slightly as he waits for you to open the door.


] OPEN THE DOOR

"The door opens and Floyd, pausing only for the briefest moment, plunges into the Bio Lab. Immediately, he is set upon by hideous, mutated monsters! More are heading straight toward the open door! Floyd shrieks and yells to you to close the door."

]CLOSE THE DOOR

From within the lab you hear ferocious growlings, the sounds of a skirmish, and then a high-pitched metallic scream!

Time passes...

You hear, slightly muffled by the door, three fast knocks, followed by the distinctive sound of tearing metal.

] OPEN THE DOOR

Floyd stumbles out of the Bio Lab, clutching the mini-booth card. The mutations rush toward the open doorway!

] CLOSE THE DOOR

And not a moment too soon! You hear a pounding from the door as the monsters within vent their frustration at losing their prey.

Floyd staggers to the ground, dropping the mini card. He is badly torn apart, with loose wires and broken circuits everywhere. Oil flows from his lubrication system. He obviously has only moments to live.

You drop to your knees and cradle Floyd's head in your lap. Floyd looks up at his friend with half-open eyes. "Floyd did it ... got card. Floyd a good friend, huh?" Quietly, you sing Floyd's favorite song, the Ballad of the Starcrossed Miner:

O, they ruled the solar system
Near ten thousand years before
In their single starcrossed scout ships
Mining ast'roids, spinning lore.

Then one true courageous miner
Spied a spaceship from the stars
Boarded he that alien liner
Out beyond the orb of Mars.

Yes, that ship was filled with danger
Mighty monsters barred his way
Yet he solved the alien myst'ries
Mining quite a lode that day.

O, they ruled the solar system
Near ten thousand years before
'Til one brave advent'rous spirit
Brought that mighty ship to shore.

As you finish the last verse, Floyd smiles with contentment, and then his eyes close as his head rolls to one side. You sit in silence for a moment, in memory of a brave friend who gave his life so that you might live."

No chinguen, la primera vez que leí esto no fue en el juego, sino en slashdot., y casi me pongo a chillar ahí *mfffff*. Pobre Floyd.

No les voy a poner algo así como "juéguenlo, está bueno", porque hoy en día la gente no tiene tiempo, no tiene ganas ni nada que tenga que ver con cierto esfuerzo intelectual. Se lo pierden.